Tonya Meslek Yüksekokulu

Öğrenci Merkezli Eğitim İlkelerimiz

 

Bilim ve teknolojinin gelişmesiyle birlikte toplumların eğitim anlayışı değişmekte ve bu da eğitim sistemlerinin değişimini kaçınılmaz kılmaktadır. Eğitimin temel amacı; bilginin farkında olan, ona ulaşmanın yollarını bilen, ulaştığı bilgiyi anlamlandırarak öğrenen, öğrendikleriyle yeni bilgiler üretebilen ve ürettiklerini sorun çözmede kullanabilen bireyler yetiştirmektir. Öğrenme-öğretme süreçlerinde öğrencilerin dersin merkezinde oldukları, aktif olarak derse katıldıkları süreçler öğrenci merkezli süreçlerdir. Genel anlamda, öğrenci merkezli eğitim anlayışı, öğrenmenin merkezinde öğrencinin yer alması, onun bilgiyi ve kendi yeteneğini keşfetmesine imkân sağlanması ve öğretim elemanının bir eğitim lideri ve rehber olarak öğrenciyi bu konuda desteklemesi gerektiğini savunmaktadır.

Tonya Meslek Yüksekokulu, bilgi aktarımından çok, anlamlı öğrenme, eleştirel düşünme ve bilgi/beceriyi kullanmayı amaçlayan, odak noktasında öğreten ve öğretme sürecinden ziyade öğrenen (öğrenci) ve öğrenme sürecinin yer aldığı, öğrenci merkezli, aktif öğrenmeye dayalı, yaşam boyu öğrenmeyi öngören eğitim-öğretim anlayışını benimsemektedir. Benimsenen bu öğrenci merkezli eğitim anlayışıyla, sınıf içi ve dışında yapılan aktivitelerle öğrencilerin ilgi alanlarının, becerilerinin ve yeteneklerinin en üst düzeyde ortaya çıkması, öğrenciler ve öğretim elemanları arasındaki iş birliğinin daha da güçlenmesi hedeflenmektedir. Buna göre, Tonya Meslek Yüksekokulu;

  • Derslerin aktif, etkileşimli yöntemlerle yürütüldüğü,
  • Öğretilen kavramlar arasındaki ilişkiyi vurgulayan, sorgulama ve keşfetmenin ön planda olduğu,
  • Öğrenenlere birey olarak yaklaşılan ve onların öğrenme tarzlarının, deneyimlerinin, arka plan özelliklerinin, tercihlerinin dikkate alındığı,
  • Öğretim elemanının rolünün hazır bilgiyi sunmak yerine, bilgiye öğrencinin ulaşmasını sağlayacak şekilde rehber, katılımcı, teşvik edici ve güdüleyici olduğu,
  • Öğrencinin rolünün dinleyici ve daima öğrenci olmaktan ziyade aktif, katılımcı ve sorumluluk alan olduğu,
  • Değerlendirmelerin daha çok süreç odaklı, daha az sonuç odaklı ve geri bildirimin sürekli olduğu,
  • Öğrencilerin karar alma mekanizmalarına katılımının sağlandığı,
  • Öğrencinin devamını veya sınava girmesini engelleyen haklı ve geçerli nedenlerin oluşması durumunu kapsayan açık düzenlemelerin olduğu,
  • Öğrenci ders yüklerinin (AKTS) takibinin yapıldığı ve önceki öğrenmelerin tanındığı bir eğitim-öğretim yaklaşımını benimsemiştir.

Tonya Meslek Yüksekokulu öğrenci merkezli eğitim anlayışı bağlamında öğretim elemanlarının sınıf içi ve sınıf dışı etkinliklerinde aşağıdakilerin dikkate alınmasını hedefler:

  • Öğrenci ve öğrenme merkezli eğitim-öğretim yaklaşımını benimsemek,
  • Aktif etkileşimli öğrenme odaklı ders yöntem ve tekniklerini uygulamak,
  • Eğitim-öğretim faaliyetlerini öğrencilerin bireysel farklılıklarını (özel yaklaşım gerektiren öğrencileri de kapsayacak şekilde) dikkate alarak öğrenci merkezli ve iş yüküne dayalı olarak planlamak,
  • Öğrencilere ödev, proje vb. verirken sınıflandırma, analiz, tahmin ve yaratıcılık gibi becerilerini ortaya koyabilmelerini sağlamak,
  • Öğrencilerin isteklerini dikkate alarak dersin içeriğinde, kullanılan öğretim stratejilerinde ve ölçme-değerlendirme yöntemlerinde değişiklikler yapmak,
  • Kendisi öğretilecek kavramlar hakkında anlayışını belirtmeden önce öğrencilerin o kavramlar hakkındaki düşünce ve anlayışlarını ortaya koymaya çalışmak,
  • Öğrencileri birbirleriyle ve öğretim elemanıyla karşılıklı etkileşime ve diyaloğa girmeye özendirmek,
  • Öğrencileri sadece yazılı ve sözlü sınavlarla sonuç odaklı değerlendirmeden ziyade tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme yöntemlerini de (kavram haritaları, performans değerlendirme ölçekleri, anketler, sunum, arazi çalışması, akran değerlendirme, kişisel gelişim dosyası vb.) kullanarak yöntemlerini sürece ve ürüne dayalı olarak çeşitlendirmek,
  • Ölçme ve değerlendirme yöntemlerini hedeflenen ders öğrenme çıktılarına/ kazanımlarına ulaşıldığını ölçebilecek şekilde tasarlamak,
  • Derslerinde yeni teknolojiler kullanmak ve bunların öğrenciler tarafından kullanılmasını teşvik etmek,
  • Öğrencilerin toplum karşısında konuşma, iletişim, araştırma yapma, kendi kendine ve birlikte öğrenme becerilerini geliştirmek için ödev, proje, grup çalışması, uygulama vb. yaptırarak bunları derslerde sunmalarını sağlamak.
Menüyü Kapat